Tai Chi: bewegingskunst effectief bij valpreventie ouderen

21/08/2015 geplaatst in Nieuws

Een half uur per dag actief bewegen is het voorschrift bij een gezonde leefstijl. Het heeft een gunstige invloed op bijna alle klachten, van chronische pijn, diabetes, hart- en vaatziekten tot kanker. Ook in de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) heeft bewegen altijd een centrale plaats gehad. Tai Chi Chuan is een oude Chinese bewegingskunst die zijn oorsprong heeft in het taoïsme, de TCG en de krijgskunst. In de Tai Chi wordt gebruikgemaakt van dezelfde concepten als in de TCG. Denk aan Qi, Yin en Yang, harmonie tussen lichaam en geest enz. . In het China van nu zien we dat voor velen het beoefenen van Tai Chi tot het dagelijkse ritueel behoort. Een half uurtje Tai Chi in de werkpauze is gebruikelijk in veel Chinese bedrijven. Bewegingen worden in een vaste volgorde uitgevoerd, de vormen genaamd. Er bestaan diverse stijlen, maar voor therapeutische doeleinden wordt meestal de Yang-stijl gedoceerd. Deze bestaat uit langzame sierlijke bewegingen uitgevoerd met licht gebogen benen, waarbij strekkingen en draaiingen zich in een rustig tempo afwisselen.
Je oefent:

  1. Evenwicht:
  2. Kracht
  3. Coördinatie
  4. Concentratie
  5. Ontspanning
  6. Flexibiliteit


In de richtlijn chronische pijn in Schotland wordt Tai Chi als een gelijkwaardige vorm van bewegen voorgeschreven als fysiotherapeutische oefeningen. Onlangs verscheen een review waarin de aanbevelingen voor een aantal belangrijke klachten zijn samengevat. Zo blijkt dat Tai Chi effectief is bij valpreventie bij ouderen en dat balans en stabiliteit verbeterd bij neuro-degeneratieve aandoeningen, zoals lichte tot matige parkinson.
De volledige review is te zien hier